Back


PROGRAM WYCHOWAWCZY

Przedszkola Samorządowego z Oddziałem Integracyjnym w Buczu

Dziecko chce być dobre,

Jeśli nie umie- naucz,

Jeśli nie wie- wytłumacz,

Jeśli nie może- pomóż”

Janusz Korczak

Opracowany przez:

Radę Pedagogiczną

Przedszkola Samorządowego z Oddziałem Integracyjnym w Buczu

Podstawa prawna:

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.

2.Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

3. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004r. Nr.256,poz.2572)

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2017,poz.356) Podstawa programowa

5.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania, oraz dopuszczenie do użytku podręczników(Dz. U. z 2012 Nr. 0,poz.752)

 Program wychowawczy jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest miedzy innymi w następujących obszarach:

  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych (obszar 1);
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku  (obszar 2);
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych (obszar 6);
  • Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. (obszar 12);
  • Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne (obszar 15).

1.      Wstęp

Program wychowawczy zakłada podmiotowe traktowanie dzieci, poszanowanie ich godności osobistej, stwarzanie sytuacji wyzwalającej ich aktywność oraz warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami.

Podmiotem działań wychowawczych w stosunku do swoich dzieci są rodzice. Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej uzupełniają w tym zakresie obowiązki rodziców oraz współdziałają z nimi. Jednym z najważniejszych zadań wychowawczych jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci.

Program wychowawczy stanowi wytyczne do pracy wychowawczej dla dyrektora przedszkola, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych oraz organizacji i instytucji wspomagających pracę przedszkola. Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczych.

 Cele programu:

·  kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,

· kształtowanie u dzieci czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,

·  wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku,

·  wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,

· wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,

· kształtowanie wartości rodzinnych, obywatelskich i patriotycznych, tworzenie więzi z rodziną i środowiskiem.

· rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła

· uświadomienie zagrożeń otaczającego świata

. kształtowanie podstawowych norm moralnych, np. tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności.

      ·  uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków.

 2.      Założenia programu i formy realizacji

Wszystkie zajęcia w przedszkolu uwzględniają założenia programu wychowawczego. Nauczyciele dostosowują przekazywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności i postaw wychowanków do odpowiedniej w tym wieku aktywności dzieci, umożliwiają poznawanie świata w jego jedności i złożoności, wspomagają samodzielność uczenia się, inspirują do wyrażania własnych myśli i przeżyć oraz rozbudzają ciekawość poznawczą i motywację do dalszej edukacji.

 3. Formy pracy

  • praca indywidualna;
  • zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy;
  • czynności samoobsługowe dzieci (np. związane z utrzymaniem higieny osobistej, porządku w sali, szatni) oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.;
  • spacery, wycieczki;
  • zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach;
  • udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza nim;
  • udział w konkursach, festiwalach, przeglądach

4. Metody pracy 

  • aktywizujące (drama, wystawa, pokaz)
  • podające (opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem)
  • problemowe (gry dydaktyczne, giełda pomysłów, inscenizacja, scenki rodzajowe).

Dyrektor przedszkola:

      . dba o prawidłowe funkcjonowanie przedszkola i poziom pracy wychowawczej

dydaktycznej i opiekuńczej,

·        koordynuje, organizuje i nadzoruje działania wychowawcze,

·        stwarza warunki do prawidłowej realizacji praw dziecka.

  Nauczyciele:

  ·        poznają dzieci oraz ich środowisko, a także utrzymują stały kontakt z rodzicami,

·        organizują spotkania, wspierają i wspomagają rodziców w działaniach wychowawczo-opiekuńczych,

·        rozwiązują indywidualne problemy poprzez udzielanie dzieciom wszechstronnej pomocy,

·        propagują zasady kulturalnego zachowania,

·        troszczą się o zdrowie dzieci, w szczególności poprzez wdrażanie ich do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,

·        tworzą bezpieczną dla dziecka atmosferę, warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne,

·        stosują środki wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci,

·        eliminują zachowania niepożądane,

·        ściśle współpracują z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

Rodzice:

  ·        dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci,

·        współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.

Pracownicy niepedagogiczni:

  ·        reagują na przejawy negatywnych zachowań i informują o tym nauczyciela,

·        wspomagają nauczycieli w realizowaniu działań wychowawczych.

Rada Rodziców:

  ·        reprezentuje ogół rodziców oraz podejmuje działania wspierające proces

wychowawczy przedszkola,

·        współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,

·        współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego przedszkola.

6.      Uroczystości i imprezy przedszkolne

  ·        Pasowanie na przedszkolaka

. Dzień chłopca

·        Pożegnanie lata

·        Andrzejki

·        Mikołajki,

·        Jasełka ,

·        Dzień Babci i Dziadka,

·        Bal karnawałowy,

·        Święto Wiosny,

·        Festyn rodzinny,

·        Dzień Dziecka,

·        Dzień Matki

·        Uroczyste pożegnanie dzieci 6-letnich

7.      Ewaluacja – kryteria sukcesu

Dzieci:

  ·        potrafią działać zespołowo, a relacje panujące w grupie są prawidłowe,

·        radzą sobie w sytuacjach trudnych,

·        są odpowiedzialne za swoje zachowanie,

·        realizują twórcze i prozdrowotne postawy.

·        znają swoje prawa i obowiązki.

ZESTAW PROGRAMÓW DO REALIZACJI W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM Z ODDZIAŁEM NTEGRACYJNYM w Buczu

NA ROK SZKOLNY 2023/2024

—————————————————————-

  1. Program Wychowania Przedszkolnego wydawnictwo MAC – autor: Wiesława Żaba Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo.
  2. Program Adaptacyjny – ,,Moje dziecko będzie przedszkolakiem” – autor: Edyta Kaczmarek.
  3. Program Doradztwa Zawodowego – autor: Edyta Kaczmarek.