PROGRAM WYCHOWAWCZY
Przedszkola Samorządowego z Oddziałem Integracyjnym w Buczu
„Dziecko chce być dobre,
Jeśli nie umie- naucz,
Jeśli nie wie- wytłumacz,
Jeśli nie może- pomóż”
Janusz Korczak
Opracowany przez:
Radę Pedagogiczną
Przedszkola Samorządowego z Oddziałem Integracyjnym w Buczu
Podstawa prawna:
1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
2.Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
3. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004r. Nr.256,poz.2572)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2017,poz.356) Podstawa programowa
5.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012r. w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania, oraz dopuszczenie do użytku podręczników(Dz. U. z 2012 Nr. 0,poz.752)
Program wychowawczy jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest miedzy innymi w następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych (obszar 1);
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku (obszar 2);
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych (obszar 6);
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. (obszar 12);
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne (obszar 15).
1. Wstęp
Program wychowawczy zakłada podmiotowe traktowanie dzieci, poszanowanie ich godności osobistej, stwarzanie sytuacji wyzwalającej ich aktywność oraz warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami.
Podmiotem działań wychowawczych w stosunku do swoich dzieci są rodzice. Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej uzupełniają w tym zakresie obowiązki rodziców oraz współdziałają z nimi. Jednym z najważniejszych zadań wychowawczych jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci.
Program wychowawczy stanowi wytyczne do pracy wychowawczej dla dyrektora przedszkola, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych oraz organizacji i instytucji wspomagających pracę przedszkola. Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczych.
Cele programu:
· kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
· kształtowanie u dzieci czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,
· wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku,
· wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
· wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
· kształtowanie wartości rodzinnych, obywatelskich i patriotycznych, tworzenie więzi z rodziną i środowiskiem.
· rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła
· uświadomienie zagrożeń otaczającego świata
. kształtowanie podstawowych norm moralnych, np. tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności.
· uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków.
2. Założenia programu i formy realizacji
Wszystkie zajęcia w przedszkolu uwzględniają założenia programu wychowawczego. Nauczyciele dostosowują przekazywanie wiedzy, kształtowanie umiejętności i postaw wychowanków do odpowiedniej w tym wieku aktywności dzieci, umożliwiają poznawanie świata w jego jedności i złożoności, wspomagają samodzielność uczenia się, inspirują do wyrażania własnych myśli i przeżyć oraz rozbudzają ciekawość poznawczą i motywację do dalszej edukacji.
3. Formy pracy
- praca indywidualna;
- zabawa oraz inne rodzaje działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy;
- czynności samoobsługowe dzieci (np. związane z utrzymaniem higieny osobistej, porządku w sali, szatni) oraz prace użyteczne na rzecz przedszkola, domu itp.;
- spacery, wycieczki;
- zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub prowadzone w mniejszych zespołach;
- udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w przedszkolu i poza nim;
- udział w konkursach, festiwalach, przeglądach
4. Metody pracy
- aktywizujące (drama, wystawa, pokaz)
- podające (opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z tekstem)
- problemowe (gry dydaktyczne, giełda pomysłów, inscenizacja, scenki rodzajowe).
Dyrektor przedszkola:
. dba o prawidłowe funkcjonowanie przedszkola i poziom pracy wychowawczej
dydaktycznej i opiekuńczej,
· koordynuje, organizuje i nadzoruje działania wychowawcze,
· stwarza warunki do prawidłowej realizacji praw dziecka.
Nauczyciele:
· poznają dzieci oraz ich środowisko, a także utrzymują stały kontakt z rodzicami,
· organizują spotkania, wspierają i wspomagają rodziców w działaniach wychowawczo-opiekuńczych,
· rozwiązują indywidualne problemy poprzez udzielanie dzieciom wszechstronnej pomocy,
· propagują zasady kulturalnego zachowania,
· troszczą się o zdrowie dzieci, w szczególności poprzez wdrażanie ich do dbałości o higienę osobistą oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
· tworzą bezpieczną dla dziecka atmosferę, warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne,
· stosują środki wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci,
· eliminują zachowania niepożądane,
· ściśle współpracują z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Rodzice:
· dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci,
· współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
Pracownicy niepedagogiczni:
· reagują na przejawy negatywnych zachowań i informują o tym nauczyciela,
· wspomagają nauczycieli w realizowaniu działań wychowawczych.
Rada Rodziców:
· reprezentuje ogół rodziców oraz podejmuje działania wspierające proces
wychowawczy przedszkola,
· współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
· współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego przedszkola.
6. Uroczystości i imprezy przedszkolne
· Pasowanie na przedszkolaka
. Dzień chłopca
· Pożegnanie lata
· Andrzejki
· Mikołajki,
· Jasełka ,
· Dzień Babci i Dziadka,
· Bal karnawałowy,
· Święto Wiosny,
· Festyn rodzinny,
· Dzień Dziecka,
· Dzień Matki
· Uroczyste pożegnanie dzieci 6-letnich
7. Ewaluacja – kryteria sukcesu
Dzieci:
· potrafią działać zespołowo, a relacje panujące w grupie są prawidłowe,
· radzą sobie w sytuacjach trudnych,
· są odpowiedzialne za swoje zachowanie,
· realizują twórcze i prozdrowotne postawy.
· znają swoje prawa i obowiązki.
ZESTAW PROGRAMÓW DO REALIZACJI W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM Z ODDZIAŁEM NTEGRACYJNYM w Buczu
NA ROK SZKOLNY 2023/2024
—————————————————————-
- Program Wychowania Przedszkolnego wydawnictwo MAC – autor: Wiesława Żaba Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo.
- Program Adaptacyjny – ,,Moje dziecko będzie przedszkolakiem” – autor: Edyta Kaczmarek.
- Program Doradztwa Zawodowego – autor: Edyta Kaczmarek.